21 KONCERT ORGANOWY
MARTA BENK (organy)
PAULINA KOWOL (sopran)
10
sierpnia 2024r. godz. 20.00
Słupca, kościół farny św. Wawrzyńca,
MARTA BENK
absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu
na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej, w
specjalności Muzyka Kościelna, w klasie organów prof. Sławomira Kamińskiego.
Brała udział w wielu koncertach na terenie kraju. Współpracowała z wieloma
solistami
i instrumentalistami, m.in. z
Filharmonią Poznańską w ramach festiwalu „Tryptyk Lądzki”.
Brała udział w kursach interpretacji i improwizacji organowej. Przez ponad
dekadę była wykładowcą w Wyższym Seminarium Duchownym w Lądzie. Odbyła także
studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Fizyki w
specjalności Akustyka. Ukończyła również studia doktoranckie na
Katolickim Uniwersytecie Lubelskim z zakresu budowy organów oraz akustyki wnętrz
w kontekście brzmienia muzyki organowej uzyskując stopień doktora.
Jako prelegent bierze czynny udział w konferencjach i sympozjach poświęconych organologii oraz instrumentologii. Od 1998 r. pracuje jako organistka kościoła N.M.P. i św. Mikołaja w Lądzie nad Wartą.
Jest koordynatorem i pomysłodawcą cotygodniowych prezentacji organowych, które od 2010 roku odbywają się w lądzkim kościele w każdą sobotę, niedzielę i święta. Do dziś zrealizowanych zostało ponad 950 takich prezentacji. Ze względu na duże zainteresowanie ze strony parafian i gości prezentacje są nagrywane i publikowane w serwisie YouTube.
W
2020 i 2023 roku została Stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
oraz Stypendystką Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie Kultury,
realizując m.in. projekt #MaratonChlondowskiegowLądzie, zakładający wykonanie i
publikację nagrań wszystkich dzieł organowych salezjanina ks. Antoniego
Chlondowskiego. Aktualnie kontynuuje naukę na roku dyplomowym i kształci się na
Wydziale Instrumentalistyki Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie organów
prof. Elżbiety Karolak i dr Agnieszki Tarnawskiej.
Na co dzień pracuje jako nauczyciel fizyki w szkołach na terenie powiatu
słupeckiego.
PAULINA KOWOL
studentka studiów II
stopnia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu dr hab. Joanny Horodko.
Uczestniczka wielu projektów studenckich m.in. w spektaklach "Widma"
S. Moniuszki w Akademickim Teatrze Muzycznym "Olimpia" w Poznaniu,
"Baba-dziwo" Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w reżyserii
Piotra Kaźmierczaka, "Krakowiacy i
Górale" J. Stefaniego w reżyserii Aleksandra Machalicy,
"Cosi fan tutte" W. A. Mozarta w reżyserii Gosi Dębskiej.
Uczestniczka kursów mistrzowskich z prof.
Natalią Fahri, prof. Piotrem Micińskim,
Andrzejem Dobberem, Beatrice Benzi, Ewą Leszczyńską i
Bartłomiejem Weznerem. Uczestniczka
Letniej Akademii Doskonałości im. Bogdana
Paprockiego w klasie prof. Adama Zdunikowskiego.
Reprezentantka Akademii Muzycznej im. I.
J. Paderewskiego w Poznaniu w IX Międzynarodowym Konkursie
im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju oraz w I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im.
Marii Zamoyskiej w Kórniku. Członkini Studenckiego Koła
Artystyczno-Naukowego Wokalistów Ars Vocalis działającego
w Instytucie Wokalistyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
PROGRAM KONCERTU
Giovanni Battista Martini (1706-1784) – „Toccata in B”
George Frideric Handel (1685-1759) – „Lascia ch'io pianga” Aria z opery „Rinaldo”
Franz Xaver Murschhauser (1663-1738) – Wariacje na temat piosenki dziecięcej „Laβt uns das Kindelein wiegen” z imitacjami kukułki
George Frideric Handel (1685-1759) – „Ombra mai fu” Aria z opery „Xerxes”
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – „Toccata in a” SwWV 298
Johann Adolph Hasse (1699-1783) – „Aria in D”
Anonim (XVIII w.) – „Aria Allegro”
Stanisław Moniuszko (1819-1872) – Pieśń żałobna „O Panie, co losy ludzkości”
Hermann Wenzel (1863-1944) – „Ave Maria”
Hermann Wenzel (1863-1944) – „Andante religioso”
Hermann Wenzel (1863-1944) – „Marsz pielgrzyma”
Władimir Wawiłow / Giulio Caccini (1925-1973) - "Ave Maria"
Antoni Chlondowski (1884-1963) – Bicinium „Andante F-dur” nr 11 (136)
Franciszek Schubert (1797-1828) – „Ave Maria”
ZAPRASZAMY
.............................................................................................................................................................
Organy znajdujące się w kościele p.w. Św. Wawrzyńca
w Słupcy, raz do roku ,
od 20 już lat brzmią pełnym głosem za sprawą wybitnych wirtuozów
tego instrumentu. Doceniane przez samych
artystów zachwycają swym dźwiękiem dostarczając niezapomnianych przeżyć
słupeckim melomanom. Są nieodłącznym elementem uroczystości odpustowo -
wawrzynkowych ku czci patrona naszego
miasta - Św. Wawrzyńca.
Z inicjatywy Muzeum Regionalnego w
Słupcy przy współpracy z władzami samorządowymi miasta oraz przychylności
proboszcza fary w dniu 10 sierpnia 2004r.odbył się pierwszy koncert na odrestaurowanym instrumencie. I tak jest do dzisiaj. Dzięki temu mamy niepowtarzalną okazję
uczestniczyć w koncertach organowych z udziałem znakomitych artystów.
Zagrali u nas:
2004 Hanna
Stypułkowska( Konin) i Bohdana
Dziadkiewicz – sopran (Czechy).
2005 Wiktor Łyjak (organy) i Małgorzata Urbaniak (sopran) -Warszawa
2006 Bogna Nowowiejska (organy) i Ewa Murawska (flet) - Poznań
2007 Ewa Polska(organy) - Bydgoszcz i Przemysław Wawrzyniak (dudy szkockie flety irlandzkie) -Poznań
2008 Elżbieta Karolak(organy) i Kamil Karolak(skrzypce )-Poznań
2009 Andrzej Szadejko ( organy) i Alina Ratkowska (klawesyn) -Gdańsk
2010 Sławomir Kamiński(organy) i Joanna Kozłowska(sopran)-Poznań
2011 Robert Grudzień ( organy) -Lublin i Igor Cecocho (trąbka) –Białoruś
2012 Jakub Garbacz (organy) i Magdalena Witczak (sopran)-Łódź
2013 Rafał Gumiela (organy) -Bydgoszcz i Kamil Gumiela (saksofon) -Kraków
2014 Joanna
Marciniak (organy) i Aleksandra Kamińska (mezzosopran)-Poznań
2015 Jarosław Tarnawski (organy) i Magdalena
Kozakiewicz (sopran) -Poznań
2016. Rafał Gumiela - organy i Maria Wilgos (teorba, gitara barokowa ) , Michał Marcinkowski (skrzypce barokowe)
2017. Agnieszka Tarnawska -organy i Przemyslaw Czekała- baryton
2018. Maksymilian Święch (organy, klawesyn)
2019 Waldemar Krawiec (organy) i Michał Mogiła (obój)
2020 Kamil Lis (organy) i Piotr Kopietz (akordeon) i Elżbieta Drozdowska(flet)
Warszawa
2021. Jan Mroczek (organy) i Magdalena Kowalska -Pawlikowska (sopran)
2022. Marcin Armański (organy( Świdnica) i Michał Bronk (kontralt)Gdańsk
2023. Maria Erdman (organy, klawikord) Warszawa
Kilka faktów z „życia” instrumentu :
Czas powstania: 1716r.
Spośród wielu realizacji Mathiasa Bandtnera do dnia dzisiejszego zachowały się jeszcze ( oprócz słupeckich) organy w katedrze św. Janów w Toruniu. Powstały w 1688r.
Wcześniej zrealizował mechanizm organowy dla nieistniejącego obecnie kościoła dominikanów p.w. Św. Mikołaja w Toruniu w 1680r.,po jego pożarze ponownie zbudował instrument w 1686r.Jego dziełem były także organy w katedrze włocławskiej w 1691r. 32 -głosowe o barokowej strukturze brzmienia. Zdemontowane w 1891r. wskutek złego stanu technicznego.
Dokończył budowę instrumentu organowego w bazylice katedralnej p.w. Narodzenia NMP
w Sandomierzu w 1698r. rozpoczętą przez mistrza Andrzeja Nurowskiego z Gdańska.
Organy znajdujące się w kościele św. Wawrzyńca są zapewne jedną z ostatnich realizacji sławnego budowniczego instrumentu.
Budowa:Posiadają 12 rejestrowy zespół dźwięku należący do klawiatury manuału, registry pedału, trakturę mechaniczną.
Zespół gry składa się z umieszczonej w formie półki klawiatury jednego manuału o rozpiętości tonalnej 45 klawiszy z „krótką oktawą”.
Strojenie barokowe w skali CHORTON – około pół tonu wyżej , dźwięk A - 460 Hz.
Dyspozycje rejestrów (registry)
Czas powstania: 1716r.
Restauracja instrumentu i prospektu.
W latach 1998-2003 podjęte działania przez ówczesnego proboszcza fary ks. Wojciecha Kochańskiego przy zaangażowaniu wielu osób i środków finansowych parafii oraz pozyskanych środków zewnętrznych m.in. z Urzędu Konserwatorskiego ocaliły ten cenny obiekt sztuki organmistrzowskiej czasu baroku od całkowitego zniszczenia.
Remontu i konserwacji instrumentu podjęła się
utytułowana firma: Zakład Organmistrzowski
Marian Nawrot i synowie z Wronek, którzy z ogromnym pietyzmem podeszli do zabytku, dzięki czemu w blisko 90 %
udało się zachować oryginalny instrument z epoki.
W latach 2002 - 2003 trwały prace konserwatorskie prowadzone przez zespół konserwatorów z Torunia i Słupcy pod kierunkiem R. M. Czerniaka - na samym prospekcie - czyli szafie barokowej , w którą „włożony” jest ten bezcenny mechanizm organowy.
2004 „Organy ze słupeckiej fary” - otwarcie wystawy w Muzeum Regionalnym w Słupcy (podczas VI Odpustowego Spotkania )
10 sierpnia 2004r. Pierwszy koncert organowy na odrestaurowanym instrumencie
..................................................................................................................................
2o czerwca 2016r.
Na konieczność ponownych zabiegów konserwatorskich i zły stan instrumentu wielokrotnie zwracał uwagę Adam Nawrot - który rokrocznie przygotowywał instrument do organizowanych przez nas koncertów. Wniosek o dofinansowanie działań złożony przez Parafię rzym. kat. Św.
Wawrzyńca w Słupcy, merytorycznie przygotowany i pilotowany przez Muzeum Regionalne i Urząd Miasta w Słupcy zyskał
akceptację Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Pozyskane środki zewnętrzne z
dotacją z Urzędu Miasta pokryją koszt
prac konserwacyjnych przy
instrumencie. które powierzono ponownie renomowanej firmie organmistrzowskiej: „Nawrot i synowie” z Wronek.
Te działania pozwolą przedłużyć jego dobrą kondycję na kolejne,długie lata.
Wyjątkowość słupeckich organów jest nie
do przecenienia. Są unikatowym dobrem kultury , bezcennym instrumentem z epoki
baroku, troska o ich „kondycję” spoczywa na nas wszystkich. Bo jak zauważa ks. Andrzej Klocek :
"(...) brak systematycznej pielęgnacji prowadzi
nieuchronnie do tego, że albo koszty remontów wzrastają niebotycznie, albo
nawet następuje tak kompletna dewastacja(...)" .
ZAPRASZAMY
B.Czerniak