Wtorek - Piątek: 9:00 - 16:00
Niedziela: 14:00 - 18:00

Muzeum Regionalne w Słupcy
ul. Warszawska 53
62-400 Słupca  
telefon: : 63 275 26 40

Partnerzy
Wydarzenia > cykliczne > Koncerty organowe

21 KONCERT ORGANOWY

MARTA BENK (organy)

PAULINA KOWOL (sopran)


10 sierpnia 2024r. godz. 20.00

Słupca, kościół farny św. Wawrzyńca,

MARTA BENK
absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej, w specjalności Muzyka Kościelna, w klasie organów prof. Sławomira Kamińskiego.
Brała udział w wielu koncertach na terenie kraju. Współpracowała z wieloma solistami
i instrumentalistami, m.in. z Filharmonią Poznańską w ramach festiwalu „Tryptyk Lądzki”.
Brała udział w kursach interpretacji i improwizacji organowej. Przez ponad dekadę była wykładowcą w Wyższym Seminarium Duchownym w Lądzie. Odbyła także studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Fizyki w specjalności Akustyka. Ukończyła również studia doktoranckie na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim z zakresu budowy organów oraz akustyki wnętrz w kontekście brzmienia muzyki organowej uzyskując stopień doktora.

Jako prelegent bierze czynny udział w konferencjach i sympozjach poświęconych organologii oraz instrumentologii. Od 1998 r. pracuje jako organistka kościoła N.M.P. i św. Mikołaja w Lądzie nad Wartą.

Jest koordynatorem i pomysłodawcą cotygodniowych prezentacji organowych, które od 2010 roku odbywają się w lądzkim kościele w każdą sobotę, niedzielę i święta. Do dziś zrealizowanych zostało ponad 950 takich prezentacji. Ze względu na duże zainteresowanie ze strony parafian i gości prezentacje są nagrywane i publikowane w serwisie YouTube.

W 2020 i 2023 roku została Stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendystką Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie Kultury, realizując m.in. projekt #MaratonChlondowskiegowLądzie, zakładający wykonanie i publikację nagrań wszystkich dzieł organowych salezjanina ks. Antoniego Chlondowskiego. Aktualnie kontynuuje naukę na roku dyplomowym i kształci się na Wydziale Instrumentalistyki Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie organów prof. Elżbiety Karolak i dr Agnieszki Tarnawskiej.
Na co dzień pracuje jako nauczyciel fizyki w szkołach na terenie powiatu słupeckiego.

PAULINA KOWOL
studentka studiów II stopnia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu dr hab. Joanny Horodko.
Uczestniczka wielu projektów studenckich m.in. w spektaklach "Widma" S. Moniuszki w Akademickim Teatrze Muzycznym "Olimpia" w Poznaniu, "Baba-dziwo" Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w re
żyserii Piotra Kaźmierczaka, "Krakowiacy i Górale" J. Stefaniego w reżyserii Aleksandra Machalicy, "Cosi fan tutte" W. A. Mozarta w reżyserii Gosi Dębskiej.

Uczestniczka kursów mistrzowskich z prof. Natalią Fahri, prof. Piotrem Micińskim, Andrzejem Dobberem, Beatrice Benzi, Ewą Leszczyńską i Bartłomiejem Weznerem. Uczestniczka Letniej Akademii Doskonałości im. Bogdana Paprockiego w klasie prof. Adama Zdunikowskiego.
Reprezentantka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w IX Mi
ędzynarodowym Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju oraz w I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Marii Zamoyskiej w Kórniku. Członkini Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Wokalistów Ars Vocalis działającego w Instytucie Wokalistyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

 PROGRAM KONCERTU

Giovanni Battista Martini (1706-1784) – „Toccata in B”

George Frideric Handel (1685-1759) – „Lascia ch'io pianga” Aria z opery „Rinaldo”

Franz Xaver Murschhauser (1663-1738) – Wariacje na temat piosenki dziecięcej „Laβt uns das Kindelein wiegen” z imitacjami kukułki

George Frideric Handel (1685-1759) – „Ombra mai fu” Aria z opery „Xerxes”

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – „Toccata in a” SwWV 298

 Johann Adolph Hasse (1699-1783) – „Aria in D”

 Anonim (XVIII w.) – „Aria Allegro”

 Stanisław Moniuszko (1819-1872) – Pieśń żałobna „O Panie, co losy ludzkości”

 Hermann Wenzel (1863-1944) – „Ave Maria”

 Hermann Wenzel (1863-1944) – „Andante religioso”

Hermann Wenzel (1863-1944) – „Marsz pielgrzyma”

 Władimir Wawiłow / Giulio Caccini (1925-1973) - "Ave Maria"

Antoni Chlondowski (1884-1963) – Bicinium „Andante F-dur” nr 11 (136)

 Franciszek Schubert (1797-1828) – „Ave Maria”

ZAPRASZAMY

 .............................................................................................................................................................

Organy znajdujące się w kościele p.w. Św. Wawrzyńca w Słupcy, raz do roku ,
od 20  już lat brzmią pełnym głosem za sprawą wybitnych wirtuozów tego instrumentu. Doceniane przez samych artystów zachwycają swym dźwiękiem dostarczając niezapomnianych przeżyć słupeckim melomanom. Są nieodłącznym elementem uroczystości odpustowo - wawrzynkowych ku czci patrona naszego miasta - Św. Wawrzyńca.
Z inicjatywy Muzeum Regionalnego w Słupcy przy współpracy z władzami samorządowymi miasta oraz przychylności proboszcza fary w dniu 10 sierpnia 2004r.odbył się pierwszy koncert na odrestaurowanym instrumencie. I tak jest do dzisiaj. Dzięki temu mamy niepowtarzalną okazję uczestniczyć w koncertach organowych z udziałem znakomitych artystów.


Zagrali u nas:
2004 Hanna Stypułkowska( Konin) i Bohdana Dziadkiewicz – sopran (Czechy).


2005 Wiktor Łyjak (organy) i Małgorzata Urbaniak (sopran) -Warszawa

2006 Bogna Nowowiejska (organy) i Ewa Murawska (flet) - Poznań

2007 Ewa Polska(organy) - Bydgoszcz i Przemysław Wawrzyniak (dudy szkockie          flety irlandzkie) -Poznań

2008 Elżbieta Karolak(organy) i Kamil Karolak(skrzypce )-Poznań

2009 Andrzej Szadejko ( organy) i Alina Ratkowska (klawesyn) -Gdańsk

2010 Sławomir Kamiński(organy) i Joanna Kozłowska(sopran)-Poznań

2011 Robert Grudzień ( organy) -Lublin i Igor Cecocho (trąbka) –Białoruś

2012 Jakub Garbacz (organy) i Magdalena Witczak (sopran)-Łódź

2013 Rafał Gumiela (organy) -Bydgoszcz i Kamil Gumiela (saksofon) -Kraków

2014 Joanna Marciniak (organy) i Aleksandra Kamińska (mezzosopran)-Poznań

2015 Jarosław Tarnawski (organy) i Magdalena Kozakiewicz (sopran) -Poznań

2016. Rafał Gumiela - organy  i Maria Wilgos (teorba, gitara barokowa ) , Michał Marcinkowski (skrzypce  barokowe)

2017. Agnieszka Tarnawska -organy i  Przemyslaw Czekała- baryton

2018. Maksymilian Święch (organy, klawesyn)

2019 Waldemar Krawiec (organy) i Michał Mogiła (obój)

2020 Kamil Lis (organy) i Piotr Kopietz (akordeon)  i Elżbieta Drozdowska(flet)
                                                                                                                  Warszawa

2021. Jan  Mroczek (organy) i Magdalena  Kowalska -Pawlikowska (sopran)

2022. Marcin Armański (organy( Świdnica) i Michał Bronk (kontralt)Gdańsk

2023. Maria Erdman (organy, klawikord) Warszawa


Kilka faktów z „życia” instrumentu :

Autor: Mathias Brandtner – pomorski organmistrz działający w 2 poł. XVII w. i pocz.XVIII wieku  w Toruniu

Czas powstania: 1716r.

Spośród wielu realizacji Mathiasa Bandtnera do dnia dzisiejszego zachowały się jeszcze ( oprócz słupeckich) organy  w katedrze św. Janów w Toruniu. Powstały w 1688r.

Wcześniej zrealizował  mechanizm organowy dla nieistniejącego obecnie kościoła dominikanów p.w. Św. Mikołaja w Toruniu w 1680r.,po jego pożarze ponownie zbudował instrument w 1686r.
Jego dziełem były także organy w katedrze włocławskiej w 1691r. 32 -głosowe o barokowej strukturze brzmienia. Zdemontowane w 1891r. wskutek złego stanu technicznego.
Dokończył budowę instrumentu organowego w bazylice katedralnej p.w. Narodzenia NMP
w Sandomierzu w 1698r. rozpoczętą przez mistrza Andrzeja Nurowskiego z Gdańska.

Organy znajdujące się w kościele św. Wawrzyńca zapewne  jedną z ostatnich realizacji sławnego budowniczego instrumentu.

Budowa:
Posiadają 12 rejestrowy zespół dźwięku należący do klawiatury manuału, registry pedału, trakturę mechaniczną.
Zespół gry składa się z umieszczonej w formie półki klawiatury jednego manuału o rozpiętości tonalnej 45 klawiszy z „krótką oktawą”.
Strojenie barokowe w skali CHORTON – około pół tonu wyżej , dźwięk A - 460 Hz.
Dyspozycje rejestrów (registry)
Czas powstania
: 1716r.

Restauracja instrumentu i prospektu.

W latach 1998-2003 podjęte działania przez ówczesnego proboszcza fary ks. Wojciecha Kochańskiego przy zaangażowaniu wielu osób i środków finansowych parafii oraz pozyskanych środków zewnętrznych m.in. z Urzędu Konserwatorskiego ocaliły ten cenny obiekt sztuki organmistrzowskiej czasu baroku od całkowitego zniszczenia.

Remontu i konserwacji instrumentu podjęła się utytułowana firma: Zakład Organmistrzowski
Marian Nawrot i synowie z Wronek
, którzy z ogromnym pietyzmem podeszli do zabytku, dzięki czemu w blisko 90 % udało się zachować oryginalny instrument
z epoki.

W latach 2002 - 2003 trwały prace konserwatorskie prowadzone przez zespół konserwatorów z Torunia i Słupcy pod kierunkiem R. M. Czerniaka - na samym prospekcie - czyli szafie barokowej , w którą „włożony” jest ten bezcenny mechanizm organowy.

2004 „Organy ze słupeckiej fary” - otwarcie wystawy w Muzeum Regionalnym w Słupcy (podczas VI Odpustowego Spotkania )

10 sierpnia 2004r. Pierwszy koncert organowy na odrestaurowanym instrumencie

..................................................................................................................................
2o czerwca 2016r.

Na konieczność  ponownych zabiegów konserwatorskich i  zły stan instrumentu wielokrotnie zwracał uwagę  Adam Nawrot - który rokrocznie przygotowywał   instrument do organizowanych  przez  nas koncertów. Wniosek o dofinansowanie działań złożony przez Parafię rzym. kat. Św. Wawrzyńca w Słupcy, merytorycznie przygotowany i pilotowany przez Muzeum Regionalne i Urząd Miasta w Słupcy zyskał akceptację Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Pozyskane środki zewnętrzne z dotacją z Urzędu Miasta pokryją  koszt prac konserwacyjnych przy instrumencie. które powierzono ponownie renomowanej firmie organmistrzowskiej: „Nawrot i synowie” z Wronek.
Te działania pozwolą przedłużyć jego dobrą kondycję na kolejne,długie lata.

Wyjątkowość słupeckich organów jest nie do przecenienia. Są unikatowym dobrem kultury , bezcennym instrumentem z epoki baroku, troska o ich „kondycję” spoczywa na nas wszystkich. Bo jak  zauważa  ks. Andrzej Klocek :

"(...) brak systematycznej pielęgnacji prowadzi nieuchronnie do tego, że albo koszty remontów wzrastają niebotycznie, albo nawet następuje tak kompletna dewastacja(...)" . 
ZAPRASZAMY
B.Czerniak