LUTEDUO PLUS (Warszawa – Rotterdam)
Alisa Birula – organy
Anna Kowalska – lutnia barokowa
Anton Birula – lutnia barokowa
.................................................
ALISIA BIRULA - (organy)
rozpoczęła edukację muzyczną w
2010 roku w ZPSM im. K. Szymanowskiego nr 4 w Warszawie w klasie prof. Marii
Grzebalskiej na fortepianie, w roku 2015 zaczęła naukę gry na organach w klasie
prof. Emilii Dziubińskiej. Doskonaliła umiejętności podczas lekcji i warsztatów
m.in. u prof.: Michała Markuszewskiego, Piotra Rachonia, Urszuli Bartkiewicz,
Marii Erdman, Zofii Antes, Wolfganga Seifena, Vincenta Dubois, Johanna Vexo,
Ennio Cominetti, Vincenta Ranger, Dmitry'a Zubov, Evgueni’ego Sinaiski.
Uhonorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami: II miejsce na V Ogólnopolskim
Konkursie Organowym im. Mariana Sawy w Warszawie (2017),II miejsce w XI
Krakowskim konkursie młodych organistów (2018) , wyróżnienie w IX Ogólnopolskim
Konkursie Organowym uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w Olsztynie (2019),III
miejsce w grupie starszej na XV Białostockim Festiwalu Młodych Organistów (2019);
wyróżnienie na V Konkursie Organowym (edycji transgranicznej) w Raciborzu (2021),
wyróżnienie na II Ogólnym Konkursie Młodych Organistów w Sanoku oraz II miejsce
na Konkursie Organowym Centrum Edukacji Artystycznej we Wrocławiu (2022) .
Występowała m.in. w Festiwalu "Beethoven Plus 2019" w Altaussee
(Austria), w VI oraz VIII Międzynarodowym Organowym Festiwalu Bożonarodzeniowym
"Adeste Fideles"( 2019,2021) w
Sankt Petersburgu (Rosja), Festiwalu "Jesień z Elsnerem i Weissem" w
Grodkowie (2018), w XXI Międzynarodowym
Festiwalu Muzycznym "Świnoujskie wieczory organowe - muzyczne perły
baroku" (2019), a także Festiwalu „Dramma per Musica” (2021) w Warszawie.
Alisa Birula jest stałym członkiem zespołu LUTEDUO PLUS, z którym prowadzi
działalność koncertową od 2018 roku, wykonując zarówno utwory solo, jak i
kameralne.
Obecnie jest studentką Uniwersytetu
Sztuk w Rotterdamie (Codarts University of the Arts) na wydziale organów.
ANNA KOWALSKA
(lutnia barokowa)
studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh, Nigela
North’a i Joachima Helda w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się
instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry
na gitarze klasycznej .
Jej muzyczne zainteresowania sięgają daleko poza świat muzyki dawnej. Ojciec,
amatorsko, ale bardzo dobrze, grał na akordeonie i zawsze wspierał wszystkie
zainteresowania muzyczne córki. Rodzice byli często pierwszymi osobami, od
których dowiadywała się o różnych gatunkach muzyki klasycznej czy popularnej.
Zaznajomili ją m.in. z tradycyjną muzyką
celtycką, dzięki temu granie na koncertynie angielskiej i skrzypcach jest jej
pasją, którą łączy z miłością do lutni i instrumentów szarpanych.
Anna Kowalska prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im F.
Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
ANTON BIRULA (lutnia barokowa)
rozpoczął swoją edukację muzyczną na fortepianie oraz gitarze, a na początku
lat 90. XX w.,
ukończył również studia fotograficzne
specjalizując się w fotografii artystycznej. Praca nad zdjęciami w ciemni była
okazją, aby przesłuchać ogromną ilość muzyki, zwłaszcza nagrań z dziedziny
wykonawstwa historycznie poinformowanego. Sprawiło to, że zainteresował się muzyką dawną, a przede
wszystkim utworami lutniowymi Silviusa Leopolda Weissa oraz Jana Sebastiana
Bacha.
Ta fascynacja zaprowadziła go do Holandii oraz Niemiec, gdzie studiował lutnię
u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada
Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Szczególnie zainteresowały
go transkrypcje na lutnię barokową solowych utworów skrzypcowych i
wiolonczelowych J.S. Bacha.
Anton Birula prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im F. Nowowiejskiego w
Bydgoszczy.
Program koncertu:
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Toccata in F-dur (organy)
Henry Purcell (1659-1695)
Hornpipe "Hole in the Wall" - Rondeau (duet lutni)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Aria BWV1068 (duet lutni)
Silvius Leopold Weiss (1687-1750)
Ouverture - Presto c-moll (organy)
Musette – Sarabande - Paysanne (duet lutni)
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium in g BuxWV 148 (organy)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sarabande – Gavotte I&2 – Gigue BWV 1012 (duet lutni)
Preludium i fuga C-dur BWV 547 (organy)
Zapraszamy.
.................................................................................................
Organy znajdujące się w kościele p.w. Św. Wawrzyńca w Słupcy, po raz 22 zabrzmią pełnym głosem za sprawą wybitnych wirtuozów tego instrumentu. Doceniane przez samych artystów zachwycają swym dźwiękiem dostarczając niezapomnianych przeżyć słupeckim melomanom. Są nieodłącznym elementem uroczystości odpustowo - wawrzynkowych ku czci patrona naszego miasta - Św. Wawrzyńca.Z inicjatywy Muzeum Regionalnego w Słupcy przy współpracy z władzami samorządowymi miasta oraz przychylności proboszcza fary w dniu 10 sierpnia 2004r.odbył się pierwszy koncert na odrestaurowanym instrumencie. I tak jest do dzisiaj. Dzięki temu mamy niepowtarzalną okazję uczestniczyć w koncertach organowych z udziałem znakomitych artystów.
Zagrali u nas:
2004 Hanna
Stypułkowska( Konin) i Bohdana
Dziadkiewicz – sopran (Czechy).
2005 Wiktor Łyjak (organy) i Małgorzata Urbaniak (sopran) -Warszawa
2006 Bogna Nowowiejska (organy) i Ewa Murawska (flet) - Poznań
2007 Ewa Polska(organy) - Bydgoszcz i Przemysław Wawrzyniak (dudy szkockie flety irlandzkie) -Poznań
2008 Elżbieta Karolak(organy) i Kamil Karolak(skrzypce )-Poznań
2009 Andrzej Szadejko ( organy) i Alina Ratkowska (klawesyn) -Gdańsk
2010 Sławomir Kamiński(organy) i Joanna Kozłowska(sopran)-Poznań
2011 Robert Grudzień ( organy) -Lublin i Igor Cecocho (trąbka) –Białoruś
2012 Jakub Garbacz (organy) i Magdalena Witczak (sopran)-Łódź
2013 Rafał Gumiela (organy) -Bydgoszcz i Kamil Gumiela (saksofon) -Kraków
2014 Joanna
Marciniak (organy) i Aleksandra Kamińska (mezzosopran)-Poznań
2015 Jarosław Tarnawski (organy) i Magdalena
Kozakiewicz (sopran) -Poznań
2016. Rafał Gumiela - organy i Maria Wilgos (teorba, gitara barokowa ) , Michał Marcinkowski (skrzypce barokowe)
2017. Agnieszka Tarnawska -organy i Przemyslaw Czekała- baryton
2018. Maksymilian Święch (organy, klawesyn) P
2019 Waldemar Krawiec (organy) i Michał Mogiła (obój)
2020 Kamil Lis (organy) i Piotr Kopietz (akordeon) i Elżbieta Drozdowska(flet)
Warszawa
2021. Jan Mroczek (organy) i Magdalena Kowalska -Pawlikowska (sopran)
2022. Marcin Armański (organy( Świdnica) i Michał Bronk (kontralt)Gdańsk
2023. Maria Erdman (organy, klawikord) Warszawa
2024. Marta Benk (organy) i Palina Kowol (sopran) Lad n.Wartą
2025 Luteduo Plus Alisia Birula(organy) Anna Kowalska (lutnia barokowa)i Anton Birula (lutnia barokowa) (Warszawa Rotterdam)
Kilka faktów z „życia” instrumentu :
Czas powstania: 1716r.
Spośród wielu realizacji Mathiasa Bandtnera do dnia dzisiejszego zachowały się jeszcze ( oprócz słupeckich) organy w katedrze św. Janów w Toruniu. Powstały w 1688r.
Wcześniej zrealizował mechanizm organowy dla nieistniejącego obecnie kościoła dominikanów p.w. Św. Mikołaja w Toruniu w 1680r.,po jego pożarze ponownie zbudował instrument w 1686r.Jego dziełem były także organy w katedrze włocławskiej w 1691r. 32 -głosowe o barokowej strukturze brzmienia. Zdemontowane w 1891r. wskutek złego stanu technicznego.
Dokończył budowę instrumentu organowego w bazylice katedralnej p.w. Narodzenia NMP w Sandomierzu w 1698r. rozpoczętą przez mistrza Andrzeja Nurowskiego z Gdańska.
Organy znajdujące się w kościele św. Wawrzyńca są zapewne jedną z ostatnich realizacji sławnego budowniczego instrumentu.
Budowa:Posiadają 12 rejestrowy zespół dźwięku należący do klawiatury manuału, registry pedału, trakturę mechaniczną.
Zespół gry składa się z umieszczonej w formie półki klawiatury jednego manuału o rozpiętości tonalnej 45 klawiszy z „krótką oktawą”.
Strojenie barokowe w skali CHORTON – około pół tonu wyżej , dźwięk A - 460 Hz.
Dyspozycje rejestrów (registry)
Czas powstania: 1716r.
Restauracja instrumentu i prospektu.
W latach 1998-2003 podjęte działania przez ówczesnego proboszcza fary ks. Wojciecha Kochańskiego przy zaangażowaniu wielu osób i środków finansowych parafii oraz pozyskanych środków zewnętrznych m.in. z Urzędu Konserwatorskiego ocaliły ten cenny obiekt sztuki organmistrzowskiej czasu baroku od całkowitego zniszczenia.
Remontu i konserwacji instrumentu podjęła się
utytułowana firma: Zakład Organmistrzowski
Marian Nawrot i synowie z Wronek, którzy z ogromnym pietyzmem podeszli do zabytku, dzięki czemu w blisko 90 %
udało się zachować oryginalny instrument z epoki.
W latach 2002 - 2003 trwały prace konserwatorskie prowadzone przez zespół konserwatorów z Torunia i Słupcy pod kierunkiem R. M. Czerniaka - na samym prospekcie - czyli szafie barokowej , w którą „włożony” jest ten bezcenny mechanizm organowy.
2004 „Organy ze słupeckiej fary” - otwarcie wystawy w Muzeum Regionalnym w Słupcy (podczas VI Odpustowego Spotkania )
10 sierpnia 2004r. Pierwszy koncert organowy na odrestaurowanym instrumencie
..................................................................................................................................
2o czerwca 2016r.
Na konieczność ponownych zabiegów konserwatorskich i zły stan instrumentu wielokrotnie zwracał uwagę Adam Nawrot - który rokrocznie przygotowywał instrument do organizowanych przez nas koncertów. Wniosek o dofinansowanie działań złożony przez Parafię rzym. kat. Św.
Wawrzyńca w Słupcy, merytorycznie przygotowany i pilotowany przez Muzeum Regionalne i Urząd Miasta w Słupcy zyskał
akceptację Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Pozyskane środki zewnętrzne z
dotacją z Urzędu Miasta pokryją koszt
prac konserwacyjnych przy
instrumencie. które powierzono ponownie renomowanej firmie organmistrzowskiej: „Nawrot i synowie” z Wronek.
Te działania pozwolą przedłużyć jego dobrą kondycję na kolejne,długie lata.
Wyjątkowość słupeckich organów jest nie
do przecenienia. Są unikatowym dobrem kultury , bezcennym instrumentem z epoki
baroku, troska o ich „kondycję” spoczywa na nas wszystkich. Bo jak zauważa ks. Andrzej Klocek :
"(...) brak systematycznej pielęgnacji prowadzi
nieuchronnie do tego, że albo koszty remontów wzrastają niebotycznie, albo
nawet następuje tak kompletna dewastacja(...)" .
ZAPRASZAMY
Beata Czerniak
Muzeum Regionalne w Słupcy