Wtorek - Piątek: 9:00 - 16:00
Niedziela: 14:00 - 18:00

Muzeum Regionalne w Słupcy
ul. Warszawska 53
62-400 Słupca  
telefon: : 63 275 26 40

Partnerzy
Wydarzenia > cykliczne > Koncerty organowe

22. KONCERT ORGANOWY w słupeckiej farze, 10 sierpnia 2025r.godz.20.00

 LUTEDUO PLUS (Warszawa – Rotterdam)

Alisa Birula – organy

Anna Kowalska – lutnia barokowa

 Anton Birula – lutnia barokowa

 .................................................

ALISIA BIRULA - (organy)
rozpoczęła edukację muzyczną w 2010 roku w ZPSM im. K. Szymanowskiego nr 4 w Warszawie w klasie prof. Marii Grzebalskiej na fortepianie, w roku 2015 zaczęła naukę gry na organach w klasie prof. Emilii Dziubińskiej. Doskonaliła umiejętności podczas lekcji i warsztatów m.in. u prof.: Michała Markuszewskiego, Piotra Rachonia, Urszuli Bartkiewicz, Marii Erdman, Zofii Antes, Wolfganga Seifena, Vincenta Dubois, Johanna Vexo, Ennio Cominetti, Vincenta Ranger, Dmitry'a Zubov, Evgueni’ego Sinaiski.
Uhonorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami: II miejsce na V Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Mariana Sawy w Warszawie (2017),II miejsce w XI Krakowskim konkursie młodych organistów (2018) , wyróżnienie w IX Ogólnopolskim Konkursie Organowym uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w Olsztynie (2019),III miejsce w grupie starszej na XV Białostockim Festiwalu Młodych Organistów (2019); wyróżnienie na V Konkursie Organowym (edycji transgranicznej) w Raciborzu (2021), wyróżnienie na II Ogólnym Konkursie Młodych Organistów w Sanoku oraz II miejsce na Konkursie Organowym Centrum Edukacji Artystycznej we Wrocławiu (2022) .

Występowała m.in. w Festiwalu "Beethoven Plus 2019" w Altaussee (Austria), w VI oraz VIII Międzynarodowym Organowym Festiwalu Bożonarodzeniowym "Adeste Fideles"( 2019,2021) w Sankt Petersburgu (Rosja), Festiwalu "Jesień z Elsnerem i Weissem" w Grodkowie (2018), w XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym "Świnoujskie wieczory organowe - muzyczne perły baroku" (2019), a także Festiwalu „Dramma per Musica” (2021) w Warszawie.

Alisa Birula jest stałym członkiem zespołu LUTEDUO PLUS, z którym prowadzi działalność koncertową od 2018 roku, wykonując zarówno utwory solo, jak i kameralne.
Obecnie jest studentką Uniwersytetu Sztuk w Rotterdamie (Codarts University of the Arts) na wydziale organów.

ANNA KOWALSKA (lutnia barokowa)
studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh, Nigela North’a i Joachima Helda w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej .
Jej muzyczne zainteresowania sięgają daleko poza świat muzyki dawnej. Ojciec, amatorsko, ale bardzo dobrze, grał na akordeonie i zawsze wspierał wszystkie zainteresowania muzyczne córki. Rodzice byli często pierwszymi osobami, od których dowiadywała się o różnych gatunkach muzyki klasycznej czy popularnej. Zaznajomili ją m.in. z tradycyjną muzyką celtycką, dzięki temu granie na koncertynie angielskiej i skrzypcach jest jej pasją, którą łączy z miłością do lutni i instrumentów szarpanych.
Anna Kowalska prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

 ANTON BIRULA (lutnia barokowa)

rozpoczął swoją edukację muzyczną na fortepianie oraz gitarze, a na początku lat 90. XX w.,
ukończył również studia fotograficzne specjalizując się w fotografii artystycznej. Praca nad zdjęciami w ciemni była okazją, aby przesłuchać ogromną ilość muzyki, zwłaszcza nagrań z dziedziny wykonawstwa historycznie poinformowanego. Sprawiło to, że zainteresował się muzyką dawną, a przede wszystkim utworami lutniowymi Silviusa Leopolda Weissa oraz Jana Sebastiana Bacha. 
Ta fascynacja zaprowadziła go do Holandii oraz Niemiec, gdzie studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii.  Szczególnie zainteresowały go transkrypcje na lutnię barokową solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J.S. Bacha.
Anton Birula prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Program koncertu:

Dieterich Buxtehude (1637-1707)

 Toccata in F-dur  (organy)

Henry Purcell (1659-1695)

 Hornpipe "Hole in the Wall" - Rondeau (duet lutni)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

 Aria BWV1068 (duet lutni)

Silvius Leopold Weiss (1687-1750)

 Ouverture - Presto c-moll  (organy)

 Musette – Sarabande - Paysanne  (duet lutni)

Dieterich Buxtehude (1637-1707)

 Praeludium in g  BuxWV 148 (organy)

Johann Sebastian Bach  (1685-1750)

 Sarabande – Gavotte I&2 – Gigue BWV 1012  (duet lutni)

 Preludium i fuga C-dur BWV 547 (organy)

 Zapraszamy.

 .................................................................................................

Organy znajdujące się w kościele p.w. Św. Wawrzyńca w Słupcy, po raz 22  zabrzmią  pełnym głosem za sprawą wybitnych wirtuozów tego instrumentu. Doceniane przez samych artystów zachwycają swym dźwiękiem dostarczając niezapomnianych przeżyć słupeckim melomanom. Są nieodłącznym elementem uroczystości odpustowo - wawrzynkowych ku czci patrona naszego miasta - Św. Wawrzyńca.

Z inicjatywy Muzeum Regionalnego w Słupcy przy współpracy z władzami samorządowymi miasta oraz przychylności proboszcza fary w dniu 10 sierpnia 2004r.odbył się pierwszy koncert na odrestaurowanym instrumencie. I tak jest do dzisiaj. Dzięki temu mamy niepowtarzalną okazję uczestniczyć w koncertach organowych z udziałem znakomitych artystów.

Zagrali u nas:
2004 Hanna Stypułkowska( Konin) i Bohdana Dziadkiewicz – sopran (Czechy).


2005 Wiktor Łyjak (organy) i Małgorzata Urbaniak (sopran) -Warszawa

2006 Bogna Nowowiejska (organy) i Ewa Murawska (flet) - Poznań

2007 Ewa Polska(organy) - Bydgoszcz i Przemysław Wawrzyniak (dudy szkockie          flety irlandzkie) -Poznań

2008 Elżbieta Karolak(organy) i Kamil Karolak(skrzypce )-Poznań

2009 Andrzej Szadejko ( organy) i Alina Ratkowska (klawesyn) -Gdańsk

2010 Sławomir Kamiński(organy) i Joanna Kozłowska(sopran)-Poznań

2011 Robert Grudzień ( organy) -Lublin i Igor Cecocho (trąbka) –Białoruś

2012 Jakub Garbacz (organy) i Magdalena Witczak (sopran)-Łódź

2013 Rafał Gumiela (organy) -Bydgoszcz i Kamil Gumiela (saksofon) -Kraków

2014 Joanna Marciniak (organy) i Aleksandra Kamińska (mezzosopran)-Poznań

2015 Jarosław Tarnawski (organy) i Magdalena Kozakiewicz (sopran) -Poznań

2016. Rafał Gumiela - organy  i Maria Wilgos (teorba, gitara barokowa ) , Michał Marcinkowski (skrzypce  barokowe)

2017. Agnieszka Tarnawska -organy i  Przemyslaw Czekała- baryton

2018. Maksymilian Święch (organy, klawesyn) P

2019 Waldemar Krawiec (organy) i Michał Mogiła (obój)

2020 Kamil Lis (organy) i Piotr Kopietz (akordeon)  i Elżbieta Drozdowska(flet)
                                                                                                                  Warszawa

2021. Jan  Mroczek (organy) i Magdalena  Kowalska -Pawlikowska (sopran)

2022. Marcin Armański (organy( Świdnica) i Michał Bronk (kontralt)Gdańsk

2023. Maria Erdman (organy, klawikord) Warszawa

2024. Marta Benk (organy) i Palina Kowol (sopran) Lad n.Wartą

2025 Luteduo Plus  Alisia Birula(organy) Anna Kowalska (lutnia barokowa)i Anton               Birula (lutnia barokowa)  (Warszawa Rotterdam)


Kilka faktów z „życia” instrumentu :

Autor: Mathias Brandtner – pomorski organmistrz działający w 2 poł. XVII w. i pocz.XVIII wieku  w Toruniu

Czas powstania: 1716r.

Spośród wielu realizacji Mathiasa Bandtnera do dnia dzisiejszego zachowały się jeszcze ( oprócz słupeckich) organy  w katedrze św. Janów w Toruniu. Powstały w 1688r.

Wcześniej zrealizował  mechanizm organowy dla nieistniejącego obecnie kościoła dominikanów p.w. Św. Mikołaja w Toruniu w 1680r.,po jego pożarze ponownie zbudował instrument w 1686r.
Jego dziełem były także organy w katedrze włocławskiej w 1691r. 32 -głosowe o barokowej strukturze brzmienia. Zdemontowane w 1891r. wskutek złego stanu technicznego.
Dokończył budowę instrumentu organowego w bazylice katedralnej p.w. Narodzenia NMP w Sandomierzu w 1698r. rozpoczętą przez mistrza Andrzeja Nurowskiego z Gdańska.

Organy znajdujące się w kościele św. Wawrzyńca zapewne  jedną z ostatnich realizacji sławnego budowniczego instrumentu.

Budowa:
Posiadają 12 rejestrowy zespół dźwięku należący do klawiatury manuału, registry pedału, trakturę mechaniczną.
Zespół gry składa się z umieszczonej w formie półki klawiatury jednego manuału o rozpiętości tonalnej 45 klawiszy z „krótką oktawą”.
Strojenie barokowe w skali CHORTON – około pół tonu wyżej , dźwięk A - 460 Hz.
Dyspozycje rejestrów (registry)
Czas powstania
: 1716r.

Restauracja instrumentu i prospektu.

W latach 1998-2003 podjęte działania przez ówczesnego proboszcza fary ks. Wojciecha Kochańskiego przy zaangażowaniu wielu osób i środków finansowych parafii oraz pozyskanych środków zewnętrznych m.in. z Urzędu Konserwatorskiego ocaliły ten cenny obiekt sztuki organmistrzowskiej czasu baroku od całkowitego zniszczenia.

Remontu i konserwacji instrumentu podjęła się utytułowana firma: Zakład Organmistrzowski
Marian Nawrot i synowie z Wronek
, którzy z ogromnym pietyzmem podeszli do zabytku, dzięki czemu w blisko 90 % udało się zachować oryginalny instrument
z epoki.

W latach 2002 - 2003 trwały prace konserwatorskie prowadzone przez zespół konserwatorów z Torunia i Słupcy pod kierunkiem R. M. Czerniaka - na samym prospekcie - czyli szafie barokowej , w którą „włożony” jest ten bezcenny mechanizm organowy.

2004 „Organy ze słupeckiej fary” - otwarcie wystawy w Muzeum Regionalnym w Słupcy (podczas VI Odpustowego Spotkania )

10 sierpnia 2004r. Pierwszy koncert organowy na odrestaurowanym instrumencie

..................................................................................................................................
2o czerwca 2016r.

Na konieczność  ponownych zabiegów konserwatorskich i  zły stan instrumentu wielokrotnie zwracał uwagę  Adam Nawrot - który rokrocznie przygotowywał   instrument do organizowanych  przez  nas koncertów. Wniosek o dofinansowanie działań złożony przez Parafię rzym. kat. Św. Wawrzyńca w Słupcy, merytorycznie przygotowany i pilotowany przez Muzeum Regionalne i Urząd Miasta w Słupcy zyskał akceptację Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Pozyskane środki zewnętrzne z dotacją z Urzędu Miasta pokryją  koszt prac konserwacyjnych przy instrumencie. które powierzono ponownie renomowanej firmie organmistrzowskiej: „Nawrot i synowie” z Wronek.
Te działania pozwolą przedłużyć jego dobrą kondycję na kolejne,długie lata.

Wyjątkowość słupeckich organów jest nie do przecenienia. Są unikatowym dobrem kultury , bezcennym instrumentem z epoki baroku, troska o ich „kondycję” spoczywa na nas wszystkich. Bo jak zauważa  ks. Andrzej Klocek :
"(...) brak systematycznej pielęgnacji prowadzi nieuchronnie do tego, że albo koszty remontów wzrastają niebotycznie, albo nawet następuje tak kompletna dewastacja(...)" .


ZAPRASZAMY
Beata Czerniak

Muzeum Regionalne w Słupcy